Spelarna tar rollen som en vandrande äventyrare med sin egen speciella uppsättning av färdigheter och sina egna skäl för att resa till detta mörka hörn av världen. Spelarna måste arbeta tillsammans för att rensa ut hotfulla dungeons och glömda ruiner. Under tiden kommer de att förbättra sina förmågor genom erfarenhet och plundring, upptäcka nya platser att utforska och plundra samt utöka en ständigt förgrenande historia som drivs av de beslut de fattar.
Detta är ett spel med en ihållande och föränderlig värld som helst spelas under många spelsessioner. Efter ett scenario kommer spelarna att fatta beslut om vad de ska göra, vilket kommer att avgöra hur historien fortsätter, ungefär som en ”Choose your own adventure”-bok. Att spela genom ett scenario handlar om samarbete, där spelare kommer att slåss mot automatiserade monster med hjälp av ett innovativt kortsystem för att bestämma spelordningen och vad en spelare gör på sin tur.
Varje tur väljer en spelare två kort att spela ur handen. Siffran på det översta kortet avgör deras initiativ i omgången. Varje kort har också topp- och botteneffekt, och när det är en spelares tur i initiativordningen bestämmer de om de ska använda toppkraften på ett kort och botteneffekt på det andra, eller tvärtom. Spelare måste dock vara försiktiga, för med tiden förlorar de permanent kort från sina händer. Om det tar för lång tid att rensa en dungeon kan de bli utmattade och tvingas dra sig tillbaka.
Ett scenario spelas på en kväll, men hela kampanjen består av 95 uppdrag.
Testpanelens omdöme
Jesper Borwin
Gloomhaven har testats med Jespers egna spelgrupp. Gruppen består av 4 vuxna (21-33år) som spelat sig igenom en kampanj över loppet av ett år. Betygen baseras på 4 röster.
”Gloomhaven är garanterat en av de absolut starkaste brädspelen. Ett rollspel vars kampanj kan ta månader om inte (som i mitt fall) nära på ett år att fullfölja, där varje beslut påverkar allt från tillgängliga kartor och karaktärer till karaktärsutveckling. Starkt rekommenderat för rollspelsfantaster!”
Plus
- Starkt berättande story som spelarna kan ändra med sina val
- Kontinuerlig utveckling av sina karaktärer med ett starkt system som tillåter spelets fiender att hänga med
- Legacy system, där spelare kan utveckla karaktärsklasserna som påverkar alla framtida karaktärer av den klassen
Minus
- Extremt tidskrävande
- Svåriget kan påverkas kraftig av slumpen